3 Kasım 2010 Çarşamba

Pikap

Plaket:

‘’Plaket’’ her hafta dünyaca ün kazanmış ve ülkemizde ayrı bir iz bırakmış starları kısaca da olsa anmaya devam ediyor. Adamo, Patricia Carli derken …

Marc Aryan

Fransa doğumlu Belçikalı yazmaya başladığı şarkılardan bir sonuç alamayınca kendi plak şirketini kurmaya karar vermişti. 1963 yılında kurduğu grup Belçika’da büyük bir beğeni kazanınca artık onu kimse tutamayacaktı. Yayınladığı plakları vereceği konserler izleyecekti ki bu duraklardan biri de Türkiye olacaktı. Ülkemizde Fecri Ebcioğlu’nun yazdığı sözlerle bir de Türkçe albüm yayınlayan sanatçı başta sempatik hareketleri ile herkesin de ilgi odağı olacaktı. 2008 yılında bu şarkılar diğerleri ile birlikte ‘’Marc Aryan İstanbul’da’’ isimli bir albümde toplandı ve muhteşem bir toplama olarak arşivlerimizde yerini aldı. Aryan 1985 yılında hayatını kaybederken geriye ondan 200’e yakın şarkı kalacaktı sevenlerine.


İlk 45’lik Son Albüm: Yeliz (Bahar ile geldi o, nice bahar dinlemek adına)

1974 - Sen Olsan Yeter / Hoşgeldin Bahar / Diskotür Plak

2010 - Allah Kalbine Göre Versin / EMI


1950 doğumlu İbo 2003 yılında vefat ettikten sonra sessiz sedasız gömüldü. Evet sessiz sedasız çünkü İbo böyle vasiyet etmişti ve on yıllık hastalığı boyunca hatırlarını bile sormayan çocuklarını dahi istememişti son yolculuğuna. Norveç'te pedagoji eğitimi aldıktan sonra katıldığı bir yarışma sonucu birinci gelerek 14 yıl boyunca Norveç TV ortkestrasında solistlik yaptı. ‘’Benim Balonlarım Vardı’’ isimli şarkı ile ülkemizde de ünlenen İbrahim Sesigüzel bir dönem Ajda Pekkan’ın vokalistliğini yaptı ve çeşitli yıllarda üç kere Eurovision Türkiye finallerine katıldı. Sanatçı ayrıca Hülya Koçyiğit ile Kadir İnanır’ın başrollerini paylaştığı ‘’Evlidir Ne Yapsa Yeridir’’ isimli filmde de rol almıştır.

Haftanın Plak Kapakları: Dünden bugüne nice kapak gördük ama o yıllarda yayınlanan kapaklar gibisini asla görmedik. Bugün düşünsenize böyle bir kapak ile bir albüm çıkartmaya kaç kişi cesaret edebilir?


Portre: Esmeray

- 1949 yılında İstanbul’da doğdu.
- 1960 yılında Emirgan Ortaokulu'nun son sınıfındayken İstanbul Şehir Tiyatrosu'na eğitimini yarıda bırakarak girdi ve Çocuk Bölümü'nde ilk kez sahneye çıktı. Beş yıl kadar Şehir Tiyatroları'nda çalıştıktan sonra özel tiyatrolar ile de çalışmaya başladı. ‘’Sev Kardeşim’’, ‘’Zilli Zarife’’ gibi filmlerde oynadı.
- 1974'te Kim Bunlar? topluluğunun solistliğini yaparken, toplulukla birlikte çıkardıkları Kim Bunlar? adlı plağın A yüzünde seslendirdiği 100 Kerre 1000 Kerre adlı şarkıyla müzik dünyasına adım atmış olmasına rağmen plağın üstünde adı bile yazmamıştı.
- TRT'nin düzenlediği ve bir daha da tekrarı olmayan 1. Toplu İğne Beste Yarışması'nda eşi Şemi Diriker'in bestesi olan Unutama Beni ile birincilikte adını duyurdu ama uzun bir zaman ‘’Unutama Beni'’yi ekranda seslendiremedi ve bu plaktan sonra yaptığı 45'likler TRT denetimine takılmıştı çünkü. 1975 yılında ilk longplay çalışması Yayınlanamaz’’da TRT'yi halka şikayet etmekten çekinmedi.
- 1977'de yayınladığı ‘’Gel Tezkere’’ plağıyla ikinci büyük çıkışını yaptı ve sonraki yıllardaysa asker şarkıları söylemeye devam edip halkın büyük beğenisini kazandı.
- Bugüne kadar 9 adet 45’lik, 4 adet LP ve 1 adet kaset (Kağıt Mendil) çalışması yapan Esmeray, 1981 yılında yapmış olduğu "Sürpriz 81" albümünde Türk Sanat Müziği eserleri de seslendirmişti. 1986'da profesyonel sahne çalışmalarına son verdikten sonra "Alıştık Artık" adlı TV programında uzun süre Ayşegül-Ali Atik ile birlikte rol aldı. Bu programdan sonra birkaç dizide daha oynadı ve 1995 yılında tiyatrolara yeniden dönüş yaptı.
- 2000 yılında yayınlanan "Eski Dostlar" albümünde de yer alarak tekrar müzik çalışmalarına hız veren Esmeray 25 Mart 2002 tarihinde aramızdan ayrıldı.

Kardeş Kardeş:

Onlar bir hayatı birlikte paylaştılar, paylaşmaya devam ediyorlar. Aklınıza müzik dünyasının kardeş sanatçıları kimler dersek bir çırpıda onların isimlerini söyleyebileceğinizi biliyorum. Bakalım hangisi daha önce davranmış ve ilk plağı kim yayınlamış.

Ajda Pekkan: 1964 - Abidik Gubidik Twist & Göz Göz Değdi Bana (Öztürk Serengil ile birlikte)
Semiramis Pekkan: 1968 - Bu Ne biçim Hayat & İçelim Kendimizden Geçelim

Neşe Karaböcek: 1960 - Allome & Tin Tin Tini Mini Hanım
Gülden Karaböcek: 1968 - Yazılanlar Gelir Başa & Garip Kaldım (Gülden Göktürk adı ile)

Gönül Yazar: 1962 - Bak Bir Varmış & Takamadım Başıma Yıldızlardan Tacımı
Belkıs Özener: 2006 - Sahibinin Sesinden (Filmlere kattığı nice şarkı ile ancak yıllar sonra buluştuk)

Gönül Akkor: 1964 - Kalbimin Sahibi Sensin & Biliyorum Bu Aşkın Sonunu
Kamuran Akkor: 1966 - Sana Gelen Yollar & Ayrılık

Rana Alagöz: 1965 - Romen Kızı & Köyümüz
Selçuk Alagöz: 1965 - Kemenin Naftaları & Kaleden İndir Beni

Tülay Özer: 1974 - Niye Çattın Kaşlarını & Gel Artık
Zerrin Özer: 1976 - Bizler ve Sizler & Yalvarırım


Haftanın Assolisti / Bu Hafta Gazinomuzda: Gönül Yazar - Fuar Turistik Göl Gazinosu

Fiks menü 1500 TL. Valla o dönem itibari ile uygun mu değil mi bilmiyorum açıkçası ama kadro gerçekten merak uyandırıyor ve gidenleri şanslı kılıyor gibi. Assolist Gönül Yazar bir kere daha ne olsun. Sonra sinemanın kralı olarak Cüneyt Arkın kadroda, kaçar mı :) Uğur Böcekleri parodilerini HaydarPaşa’nın gelini Kristin Haydar, Hal Hal Nazan Şoray, türkülerin popüler ismi Hülya Süer izliyorken üstelik. Ve kadroda ayrıca Azra Balkan ve Semra Türel’de mini mini bir yerde de Canan ve Dilek kimdir ve nerelerde :)


Haftanın Şarkısı - Videosu: Yeşim - Olmaz Böyle Şey (1974)


o tepenin yamacında
o deniz kenarında
o ağacın altında
o korunun yollarında
dolaşıyorsun sen şimdi yine
beraber gezdiğimiz aynı yerlerde
gözyaşı dökmek artık neye yarar
şimdi benim yerimde bir başkası var

olmaz böyle şey
yoksa rüya mı
tam mutlu oldum derken
yıktın bütün dünyamı
ben bu dertten ölürsem
söyle küçük bey
hiç mi kalbin sızlamaz
olmaz böyle şey

kendi derdim yeterken
bir de sen dert oldun başıma
bu aşk artık en son derken
nerden çıktın karşıma
aşkın adını anmayacaktım
söz vermiştim
bir daha kanmayacaktım
ne sözler kaldı ne de yeminler
gönül bir kez sevince ferman mı dinler

olmaz böyle şey
yoksa rüya mı
tam mutlu oldum derken
yıktın bütün dünyamı
ben bu dertten ölürsem
söyle küçük bey
hiç mi kalbin sızlamaz
olmaz böyle şey

dilerim ki en sonunda
sen de pişman olursun
ettiğin bunca ezayı
başkasında bulursun
az mı çektirdin yıllarca bana
bir gün gelir başkası çektirir sana
sen de ağlarsın
sen de inlersin
sen de aynı şarkıyı ona söylersin

olmaz böyle şey
yoksa rüya mı
tam mutlu oldum derken
yıktın bütün dünyamı
ben bu dertten ölürsem
söyle küçük bey
hiç mi kalbin sızlamaz
olmaz böyle şey

4 yorum:

Estar Abi dedi ki...

Önder Bali'nin Altın Klarinet albümünün hem normal hem "çıplak" kapaklasını almıştım zamanında. Bir dönem enstrümantal müzik yapanlar arasında çıplak kapaklar kar getiren bir furyaymış ciddi ciddi.

Bu arada Olmaz Böyle Şey'i Emel Sayın'dan dinlemeyi sevenlerdenim:)

Kadri Karahan dedi ki...

Ne de yoktu ki Muhammed ama sanki samimiyeti tartışılır biraz :) ...

Ben Yeşim'den gerçekten hiç sıkılmadım o şarkıdan ama Emel Sayın'da sahiden çok güzel yorumlamıştı haklısın ...

Adsız dedi ki...

Hakikaten O dönem oyun havalari ne kadar rahat oynaniyormus. Terledikce üstünü basini atiyorlarmis anlasilan... Su kayinbaba Haydar Pasa'yi her zaman merak etmisimdir. Cüneyt Arkin... Hakikaten Olmaz Böyle Sey :O)

Ajda'nin bugün hala genclere sahne dersi vermesi, ablasindan önce davranmasindan aldigi hizin hic dinmediginin bir isareti gibi..

Ibo ve Esmeray'in yasamlarinda en cok dikkatimi ceken sey, sanatci olabilmek kaygisi ne kadar üstün geliyormus, her alanda ve en iyisini verme ugrasi. Orkestralar, filmler, sarkilar ve oyunculuklar.. Rüya gibi yasamislar..

"Sürpriz 81" artik kendi dogumum icin de bu ismi vermeye karar verdim... Hep sen mi "Sürpriz! yapacaksin Kadri.. Bir tanesi de benden size olsun.. Bu da yer alsin böylece Pikap'ta :o)

Kadri Karahan dedi ki...

Sürprizler hep olsun Özgürcüğüm, bir de bu şarkılar, bu hatıralar, bu kapaklar :) ...

''Pikap'' ile ben de kendi adıma birçok şey ile ilk kez karşılaşıyorum ve hoşuma gidiyor, örneğin İbo ve Esmeray'ın hayatını bu denli detaylı bilmiyordum ve öğrenmiş, paylaşmış oldum.

O yıllara dair her şey bir başka özel, bazen keşke o yıllarda mı yaşasaydık diye düşünüyorum :) ...